تبیین روشمند و علمی بودن «بیتأثیری اختلاف قرائات بر تحریف قرآن» از دیدگاه استاد معرفت | ||
| آموزههای قرآنی | ||
| مقاله 11، دوره 16، شماره 30، آبان 1398، صفحه 259-284 اصل مقاله (331.67 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| عبدالکریم بهجت پور1؛ علیرضا محمدی فرد* 2 | ||
| 1عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ||
| 2دانشجوی دکتری رشته فلسفه تفسیر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگر گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
| چکیده | ||
| ر مطالعات قرآنپژوهی بررسی ارتباط میان اختلاف قرائات قرآن و تحریف آن همواره یکی از مسائل بحث برانگیز بوده و هست. آیتالله معرفت(ره)، همچون برخی از دیگر اندیشمندان مسلمان، با دفاع از تحریفناشدگی قرآن، و با تأکید بر وجودِ تنها یک قرائت معتبر برای قرآن، دیگر قرائاتِ نقل شده را نامعتبر و بیارتباط با مسئله تحریف قرآن میداند و در تفسیر اثری خود نیز بر این دیدگاه پایبند است. اما از سوی مخالفان این دیدگاه، سه اشکال اساسی بر این دیدگاه وارد شده است که عبارتند از: 1ـ مستدل نبودن این دیدگاه، بر اساس ادله صحیح تاریخ قرائات و ادله قرآنی و روایی؛ 2ـ نادیده گرفتن تأثیر اختلاف قرائاتِ معتبر در تحریف لفظی قرآن؛ 3ـ نادیده گرفتن تأثیر اختلاف قرائاتِ معتبر در تحریفِ معنویِ ناشی از تحریف لفظی قرآن. این مقاله سعی دارد تا در دو مرحله، از دیدگاه آیتالله معرفت(ره) در این مسئله دفاع کند: 1ـ اثبات برخوردار بودن آن از پشتوانه استدلالی مطلوب و روشمند بودن، با تکیه بر شواهد تاریخی، روایی و قرآنی؛ 2ـ تکمیل دیدگاه وی، به منظور پاسخگویی به برخی اشکالها. | ||
| کلیدواژهها | ||
| قرائات؛ اختلاف قرائات؛ تحریف قرآن؛ قرائات مشهور؛ قرائت عاصم؛ آیتالله معرفت | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,172 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 412 |
||
